České Středohoří – 5.den: Růžový hřeben (27.6.2019)

Labské pískovce Růžového hřebene a uprostřed Děčínský Sněžník (723 m).

Dnes se vydáme na kolech po pravém břehu Labe, těmi pravými Labskými pískovci. Na sever, až k okraji Českého Švýcarska, které uvidíme z Janovské rozhledny. Objevíme „ufo“ Růženku a potom hodně na východ až do České Kamenice, kde je Pivovar Kotouč, a poblíž taky zřícenina hradu.

63 Km

Vyjíždíme z našeho ubytování z části Děčína se zvláštním názvem IV – Podmokly a jedeme na pravý břeh Labe. Na severu města se pne masiv Děčínské výšiny. Po červené vystoupáme na Stoličnou horu.

Stoličná hora (289 m).

Jak už její název napovídá, jedná se o stolovou horu, tzn. že její vrchol tvoří ploché temeno. Věděli jste, že v ČR je asi jenom 10 stolových hor. Další z nich je Děčínský sněžník, kde jsme byli před třemi dny.

Poblíž Stoličné hory je terasa Císařský výhled. Jmenuje se podle císaře Františka Josefa I a stojí zde od 19. století taky obelisk, připomínající svatbu císaře s Alžbětou Bavorskou. Je odtud krásně vidět celý Děčín.

Děčín.

Tak ještě vrcholové foto, jako důkaz, že se podařilo zdolat majestátních 289m.

Červená teď vede Růžovým hřebenem, což je vlastně jedna z nejdůležitějších částí Labských pískovců. Škoda, že KČT nemá v portfoliu značených tras i růžovou, ta by se pro tohle značení hodila.

Jsou to tady samé výhledy na hluboký kaňon Labe.

Vyhlídka Labská stráž s altánkem z 19. století.

Chvíli jedeme údolím Loubského potoka a nakonec vystoupáme až na kopec Spálenisko (391 m).

Vyhlídka na Labe poblíž kopce Spálenisko (391 m).

Dál je potřeba ještě trochu stoupat na kopec Růžová vyhlídka (433 m). Odtud je vidět celý Růžový hřeben.

Růžová vyhlídka.
V pozadí Děčín a ten vysílač je Buková hora (683 m).

V Arnolticích dáváme oběd a pokračujeme na sever do Janova, tahle vesnička je na samém okraji Národního parku České Švýcarsko a mají tady 30 m vysokou telekomunikační věž, která slouží také jako rozhledna.

Rozhledna Janov u Děčína.

Z rozhledny lze vidět celé České Švýcarsko, které jsem prošel v květnu a i část toho Saského.

Pohled na JV na Růžovský vrch (619 m).
Pohled na SZ, vpravo skály kolem Pravčické brány, vlevo Saské Švýcarsko. Ta nejvýranější špička vepředu je Zirkelstein (384 m).

Jedeme na jihovýchod do obce Růžová, kde mají stejnojmennou rozhlednu. Ta byla postavena na Pastevním vrchu (402 m). Disponuje výškou přes 6 m, což na rozhlednu opravdu není moc. Ale výhledy jsou z ní pěkné a hlavně se rozhledna vyznačujem takovým zvláštním futuristickým tvarem.

Rozhledna Růžová.
Jsme o kousek blíž Růžovskému vrchu, v květnu jsem byl nahoře, ale moc odtud není rozhled.

Rozhledna tady stojí teprve od roku 2018, dřív zde byl jenom klasický kříž.

Kříž poblíž rozhledny Růžová.

Pokračujeme na JV, tentokrát po modré. V údolí řeky Kamenice navštěvujeme památník po bývalém koncentračním táboře Rabštejn. Bylo zde 650 mužů, kteří museli pracovat v nedaleké podzemní továrně.

Koncentrační tábor Rabštejn.

Je to tiché smutné místo uprostřed lesa. Po původních budovách zůstaly jen základy.

Památník koncentračního tábora Rabštejn.

Odtud už je to kousek do veselejšího místa, pivovaru Kotouč v České Kamenici. Krásně zrekonstruovaná budova se vyznačuje také palírnou a moštárnou. Protože už je 5 hodin odpoledne, výprava se rozhoduje kromě piva pořídít i něco k jídlu. Restaurace je zavřená, ale vedle funguje malý výčep se zahrádkou, kde mají i pizzu.

Venkovní sezení se sice vyznačuje výhledem na obydlí spoluobčanů, kteří zrovna předvádějí etudu na téma: Kdo vzal ty dvě stovky. Zapojují se všechny věkové skupiny. Ale pivo je dobré, takže se většina rozhoduje zůstat tady déle.

Já se mezitím ještě zajedu podívat na nedalekou zříceninu. Nikdo další se nepřidává, prý ať si ty tři šutry, co tam zbyly vyfotím sám 🙂

No a ještě, že se mnou nikdo nejel, cesta po zelené na Zámecký vrch (530 m) je přecejenom dost o tlačení kola. Z bývalého hradu, toho ale zbylo docela dost.

Zřícenina hradu Kamenice (15. st.).

Uvnitř hradu je i věž, na kterou je možné vystoupat.

Věž v hradu Kamenice.

Je odtud krásný výhled na krajinu Labských pískovců a Českého středohoří.

Pohled na Z.

Už je hodně hodin, takže se vracíme po hlavní cestě do Děčína. Udělám ještě odbočku na rozhlednu Sokolí vrch. Ale bohužel už je 8 hodin večer a je zavřeno.

Rozhledna Sokolí vrch.

Odtud už je to sjezdem až do Děčína. Dneska jsme projeli sever a západ od Děčína, tak zítra se podíváme zase na jih do Českého středohoří.