České Středohoří – 6.den: Buková hora (28.6.2019)

Skály Vrabinec, pohled do Babětína.

Včera jsme projeli pravý břeh Labe na sever od Děčína, dnes se podíváme na jih. Čeká nás opět rozhledna, skalní vyhlídky a zřícenina hradu. Podíváme se také na Bukovou horu, na které je vysílač, viditelný z mnoha míst Českého středohoří.

45 Km

Silničním mostem překonáváme Labe a míříme do děčínské části III – Staré Město. Brzy se noříme do lesa a postupně vystoupáme až na Velký Chlum (502 m), poblíž stojí stejnojmenná rozhledna.

Rozhledna Velký Chlum.

Byla postavená za První republiky a měří 19 m.

Je odsud krásný výhled na celý Děčín.

Děčín z rozhledny Velký Chlum.

Velký Chlum je vlastně takový mýtina obkolpená lesy.

Plochý vrchol Velkého Chlumu (502 m).

Pokračujeme dále na jih po červené zvlněnou krajinou kopců a luk. Kromě Českého Středohoří jsou po cestě vidět špičaté vrcholky Lužických hor.

V dálce Lužické hory.

Ani není potřeba tady stavět rozhledny.

Postupně se blížíme k Vrabinci. Což je takové dramaticky vyhlížející skalnaté trojvrší.

Vrabinec.

Kousek od skal je postavený velkoryse vybavený přístřešek pro pocestné. Nabízející i různé atrakce, jako je např. houpačka.

Nelze si nevšimnou Zilova zvláštního výrazu, možné předzvěsti blížícího se šíleného běsnění 🙂

Vrabinecké sekerové krveprolití?

Utíkám raději do skal. Jsou tady pozůstatky hradu Vrabinec z konce 14. století.

Zbytek obvodové zdi hrady Vrabinec.

Poloha hradu na skále byla určitě dobrá proti dobyvatelům, ale majitelé hradu se jej brzy rozhodli opustit, protože bydlet na skále pro ně nejspíš nebylo moc pohodlné.

Někdo tady postavil via ferratu. Je to tady ale přírodní rezervace, a ten, kdo ferratu dělal se nedohodl s ochránci přírody, takže ferrata bude nejspíš brzy odstraněna.

Pohled na Z do Přední Lhoty.
Na S je pořád vidět Děčín, kopec uprostřed je Chmelník (508 m) a v dálce Děčínský Sněžník (723 m).

Tak hurá dolů k Labi do Těchlovic.

Jedna hodina, čas na oběd, ale otevřenou restauraci tady bohužel nemají. Tak vezmeme za vděk aspoň samoobsluhou, kde nás vlašák s rohlíkem zachrání před jistou smrtí hladem.

Pokračujeme po červené a čeká nás druhé dnešní stoupání. Tentokrát celých 500 výškových m. až na Bukovou horu. Jak už jsem psal v úvodu vysílač na jejím vrcholu je vidět opravdu z daleka.

Vysílač na Bukové hoře (683 m).

Televizní vysílač Buková hora je nejvyšším betonovým vysílačem v ČR. Měří 223 m, tak už se nedivím, že je vidět i z velké dálky. Na vysílač vás jen tak asi nepustí, ale poblíž je aspoň Humboldtova vyhlídka.

Humboldtova vyhlídka pohled na S k Labi.

Tak počkám, než ostatní přijedou a chvíli se pokochám vyhledem.

Od Těchlovic se nám pořád nepodařilo najít nějakou restauraci, je to tady trochu divočina.

Před Zubrnicemi.

Ani v Zubrnicích nejsme úspěšní, místní restaurace jsou zavřené. Úspěšní jsme až v Malém Březnu. Zpátky se vracíme po cyklotrase podél Labe.

Večer se přesunujeme do posledního ubytování v Litoměřicích a podíváme se tak ještě do jižnější části Českého Středohoří.