Nízký Jeseník – 3. den: Z Osoblahy do Holčovic (10.5.2019)

Kraví hora.

Třetí den jarního čtyřdenního výletu na kole zapomenutým krajem Nízkého Jeseníku a Zlatohorské vrchoviny. Podél severních hranic s Polskem.

57 km.

Osoblaha – Dívčí hrad – Rozhledna Strážnice u Liptaně – Bartultovice – Holčovice

Den 1. Z Valšova do Krnova
Den 2. Z Krnova do Osoblahy
Den 3. Z Osoblahy do Holčovic <=
Den 4. Z Holčovic do Bruntálu

Ráno vyrážíme na osoblažské náměstí koupit si v místní samoobsluze snídani. Od dob hluboké normalizace se tady moc nezměnilo. Jenom někdo na náměstí umístil sochu loupežníka Hotzenplotze, který se jmenuje podle původního německého názvu Osoblahy.

Na náměstí, Osoblaha.

Loupežník je naštěstí vyřezaný ze dřeva, takže ho místní hojně se vyskytující „spoluobčané“ zatím neodnesli do sběru.

Snídáme u památníku operací 2. světové války. Všude kolem jsou staré výlohy, oprýskané paneláky a podivné existence, zabývající se různými koníčky jako je túrování motoru polorozpadlého Peugeotu apod.

Osoblaha.

Míříme raději do přírody. Krajina kolem je nížinatá, ale my se pomalu přibližujeme ke kopcům Zlatohorské vrchoviny.

V dálce Zlatohorská vrchovina.

Je potřeba využít co nejvíce nabízených odpočívadel:

Poblíž Osoblahy.

Jedem na západ od Osoblahy, turistické stezky tady nevedou, takže jedeme po silnici.

První zastávkou je vesnička Dívčí hrad, ve které je stejnojmenný zámek. Původně zde totiž ve 13. století stál hrad, který byl později přebudován na renesanční zámek.

Zámek Dívčí hrad.

Zámek je velice zachovalý. Aktuálně patří soukromému majiteli a není veřejnosti přístupný. 🙁

Vstup do zámku Dívčí hrad.

Jedeme tedy dál vstříc Zlatohorské vrchovině. Dalším našim cílem je nedaleká rozhledna.

V dálce vesnička Pitárné.

Rozhledna Strážnice u Liptaně není moc vysoká a nabízí rozhled hlavně na sever na polskou rovinu. Nachází se na stejnojmenném kopci ve výšce 494 m.

Rozhledna Strážnice u Liptaně.

Na severu je vidět vlevo kopec Vysoká (451 m), pod kterým je stejnojmenná vesnice a uprostřed je Kostel Navštívení Panny Marie (18. st.) v obci Pitárné:

Pohled ze Strážnice na sever.

Pomalu se blíží čas oběda a po špatných zkušenostech posledních dvou dní raději googlíme nejbližší fungující hospodu. Nacházíme ji v nedalekých Bartultovicích.

Sjíždíme ze Strážnice.

Do Bartultovic je to sice trochu zajížďka, jsou až úplně u Polských hranic a celou cestu musíme jet po hlavním tahu z Krnova do Prudniku, ale nechceme nic riskovat.

Restaurace Western Bartultovice.

Na restauraci je sice vidět, že se zaměřuje hlavně na polskou klientelu, ale je celkem ok.

Po obědě se vracíme zpátky na původní trasu a po modré míříme z Jindřichova na Svinný potok.

Jindřichov, lávka přes Osoblahu.
Ještě kousek podél Osoblahy.

Nyní se konečně dostáváme do pořádných kopců Zlatohorské vrchoviny. Tady končí legrace, budeme muset nastoupat přes 500 výškových metrů.

Jedeme podél Svinného potoka až k bývalé hájovně:

Svinný potok – hájovna.

Potřebujeme se dostat až na hřeben, poblíž Kraví hory (725 m).

Stoupání na hřeben.

Všude kolem jsou krásné výhledy, ale taky přibývají stopy po masivní těžbě lesů zničených kůrovcem.

Po cestě na Kraví horu.

Za úspěšný sportovní výkon je potřeba se odměnit:

„Slivovička, a není špatná.“ 🙂

Jedeme dál na západ směrem na Solnou horu (868 m). Kolem jsou krásné horské louky s pasoucím se dobytkem.

Kopce Zlatohorské vrchoviny.
Na Valštejně (740 m).

Jak postupujeme dál na západ, tak louky mizí a místo nich se naskýtá smutný pohled na vytěžené lesy.

Pohled na sever, v dálce polská rovina.
Poblíž Solné hory.

Postupně se ale bohužel objevují i neprostupné polomy, takže nezbývá než se vrátit a změnit původní plán cesty.

Volíme cestu do údolí Opavice podél Valštejnského potoka přes bývalou vesnici Ztracená voda. Postupně se dostáváme až do Hynčič a Holčovic, kde máme rezervovaný Pension Eliška. Tentokrát tedy máme i večeři, takže můžeme plní síly vyrazit „za písničkou“ do nedaleké hospody. 🙂